.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برنج های آلوده و سلامتی فراموش شده مردم !
این آزمایشات به حدی دقیق بود که روی برنج‌ها در مبادی مختلف ورودی واردات کشور به‌طور تصادفی لحاظ شد و باز هم مهر تایید مبنی بر آلودگی برنج‌ها به‌علت بالا بودن درصد آرسنیک، سرب و کادمیوم بر این محصولات وارداتی خورده شد .
برنج های آلوده و سلامتی فراموش شده مردم !

قریب به یک سال و اندی از بحث برنج‌های آلوده می‌گذرد و تاکنون این بحث به‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته ادامه دارد.


از سال گذشته که بحث آلودگی برنج‌های وارداتی مطرح شد، پیگیری‌هایی از سوی مجلس انجام گرفت که در نهایت با آزمایش‌هایی که توسط وزارت بهداشت صورت گرفت، این برنج‌های وارداتی آلوده تشخیص داده شدند.

اما جالب اینجاست که پس از مدت‌ها کشمکش میان مجلس و مؤسسه استاندارد از یک سو و وزارت بهداشت از سوی دیگر، بازهم مجادلات سیاسی بر سلامتی مردم ارجح دانسته شد و علی رغم پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس، این موضوع بدون نتیجه به ورطه فراموشی سپرده شد.

بهمن محمدیاری نماینده مردم تالش و رضوانشهر در این زمینه می گوید: براساس آزمایش‌ها و پیگیری‌های انجام شده از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس، آلودگی برنج‌های وارداتی اثبات شد. کار کارشناسی و مطالعاتی انجام شده روی این برنج‌ها در مقاطع مختلف زمانی صورت گرفت و این آزمایشات به حدی دقیق بودکه روی برنج‌ها از مبادی مختلف ورودی واردات کشور به‌طور تصادفی لحاظ شد و بازهم مهر تایید مبنی بر آلودگی برنج‌ها به‌علت بالا بودن درصد آرسنیک، سرب و کادمیوم براین محصولات وارداتی خورده شد.

با این حال روند واردات برنج های آلوده هنوز از سوی دولت متوقف نشده است. نابودی شالی‌کاری و عدم امنیت بهداشتی هموطنان، صدمات جبران ناپذیری است که متاسفانه در غفلت مسئولان تداوم می‌یابد.

اما محمدیاری از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: این اتفاقات در حالی شکل گرفت که بسیاری از متولیان و مسئولان هم این آلودگی را تایید کردند به‌طوریکه چندی پیش رئیس اتحادیه صادرکنندگان مازندران نیز اعلام کرد که حجم قابل توجهی از برنج‌های وارداتی که از هند وارد می‌شود، غیربهداشتی و با این وجود این محصولات وارداتی در مکان‌های خاصی فرآوری شده و خشک می‌شود و پس از انجام مراحل مختلف به ایران وارد می‌شوند؛ و به‌رغم اعلام بخش‌های مختلف متأسفانه مردم فریب ظاهر برنج و تبلیغات وارد‌کنندگان آنها را می‌خورند و با وجود ضررهای بسیاری که این موادغذایی دارند هموطنان از آنها استفاده می‌کنند.

بنابراین گزارش، اواخر شهریور ماه سال گذشته بود، که بر اثر اوج گیری اعتراض‌ها به نادیده گرفتن حقوق مصرف گکنندگان، وزیر جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج را اعلام کرد. هر چند در آن زمان نیز؛ این وزارتخانه از پذیرفتن آلودگی برنج‌های وارداتی خودداری کرد و دلیل این ممنوعیت را صرفا مسایل اقتصادی، از جمله حمایت از تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد، اما متاسفانه با وجود گذشت بیش از 8 ماه، هنوز هیچ اقدام موثری از سوی این وزارتخانه صورت نگرفته است.

تمام این سهل انگاری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کمیسیون بهداشت و درمان در گزارشی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آلودگی چندین نوع برنج وارداتی از کشور هند به فلزات سنگین سرب، آرسنیک و کادمیوم را تایید کرد و حتی خود مقامات هندی هم سال گذشته وجود ترکیبات سمی در برنج های این کشور را قبول کردند، ولی به نظر می رسد برخی مسئولان کشور هم چنان نمی خواهند آلودگی این برنج ها را بپذیرند چه برسد به این که بخواهند با واردات آن مقابله، یا برنج های آلوده را از سطح بازار جمع آوری کنند.


آنچه مسلم است نهادهاس ذی‌ربط باید در این خصوص نگاه جدی‌تری داشته باشند و اگر حتی نمی‌توانند مانع واردات این مسئله شوند حداقل با اطلاع رسانی درست از مصرف این برنج‌ها جلوگیری کنند و بی‌شک اگر آگاهی مردم در این زمینه بالا باشد از این محصولات استفاده نخواهند کرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 19 خرداد 1390
بهتر نيست تا از برنجهاي توليد داخل نيز ازمايشات لازم جهت بررسي ميزان سموم به عمل ايد .همانگونه كه بارها اعلام شده است ميزان مصرف كودهاي شيميايي وسموم مختلف در كشور از استانداردهاي جهاني بيشتر است

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.145 seconds.